Mediacja społeczna tj.
Moduł Programów Kształcenia-Dostosowanie i realizacja programów kształcenia do potrzeb społeczno-gospodarczych na poziomie krajowym i regionalnym, ukierunkowanych na wyposażanie studentów w praktyczne umiejętności.
Mediacja społeczna jest modyfikacją kierunku Pedagogika na WNoW UŁ, dedykowana studentom IV i V (112h) sem. studiów I st. Celem MS jest wyposażenie studentów pedagogiki w umiejętności sprzyjające rozwiązywaniu konfliktów.
Moduł tworzą bloki:
1.Podejścia mediacyjne a mediacje w działaniu społ.-wychowawczym; typy mediacji; sesja mediacyjna; cechy mediatora; rodzaje konfliktów i sposoby ich rozwiązywania; Konwersatorium-14h w edycji; praca w dwóch gr. po 15 os.; 2 wykładowców (prof. i dr z UŁ) – konieczne jest wstępne przygotowanie uczestników do podjęcia aktywności praktycznej; konwersatorium będzie łączyło elementy dyskusji i analizy źródeł traktujących o mediacji (filmy, audycje, teksty etc.); jako innowacyjne wykorzystanie m.in. mało znanej w PL techniki fotojęzyka dla identyfikacji osobistych poglądów uczestników zajęć na temat cech mediatora i warunków mediacji.
2. Nabywanie praktycznych umiejętności mediatora; warsztaty z ekspertem z zagranicy i z ekspertami z kraju; jako innowacyjne wykorzystanie podczas warsztatów m.in. symulowanych sesji mediacyjnych nagrywanych na kamerę, co sprzyja rozpoznaniu siebie w roli mediatora lub uczestnika mediacji
3. Praktyka mediacyjna: przygotowanie i wdrożenie projektów promocji i realizacji podejść mediacyjnych i mediacji w placówkach oświatowych, w środowisku szkolnym/rówieśniczym Projektowanie socjalne-56h na rzecz praktyki społ.-wychowawczej-realizacja zadań we współpracy z praktykami (łączenie spotkań z promotorami projektów i pracownikami instytucji, dla których uczestnik szkolenia opracowuje projekt i podejmuje próbę jego wdrożenia) – 3x35h (3 wykładowców, dr z UŁ, promotorzy projektów opracowywanych w 3 gr+ok. 30 praktyków spoza uczelni obejmujących każdego uczestnika szkolenia opieką podczas wdrażania projektu przez 28h); projekty mają stanowić realny wkład w zaspokajanie potrzeb społeczno-wychowawczych w regionie.
Absolwent kierunku nabędzie umiejętności interpersonalne i społeczne (konwersacja i wymiana poglądów; tworzenie atmosfery nastawionej na porozumienie; asertywność; empatia) oraz organizacyjne (diagnoza konfliktów społecznych, inicjowanie działań profilaktycznych).
Liczba uczestników: 30 (27 kobiet,3 mężczyzn)/edycję, zaplanowano 3 edycje.
W realizację bloków zaangażowani będą: kadra naukowo-dydaktyczna UŁ, eksperci zewnętrzni: praktycy, eksperci z zagranicy.
Kierownik merytoryczny projektu – prof. nadzw. dr hab. Anna Walczak
Liczba osób objętych wsparciem EFS w ramach programów kształcenia o profilu ogólnoakademickim lub praktycznym dostosowanych do potrzeb gospodarki, rynku pracy i społeczeństwa
90 osób
Liczba osób, które podniosły kompetencje w ramach działań uczelni wspartych z EFS
76 osób
Odsetek objetych wsparciem EFS absolwentów uczelni, którzy kontynuowali kształcenie lub podjęli zatrudnienie w ciagu 6 m-cy od zakończenia ksztłacenia
30 absolwentów uczelni
Liczba wykładowców z zagranicy prowadzących moduł kształcenia
1 wykładowca
Zarządzanie zasobami IT
Moduł Programów Kształcenia-Dostosowanie i realizacja programów kształcenia do potrzeb społeczno-gospodarczych na poziomie krajowym i regionalnym, ukierunkowanych na wyposażanie studentów w praktyczne umiejętności.
Nowa specjalność „Zarządzanie zasobami IT” dedykowana studentom I stopnia kierunku Informatyka na Wydziale Zarządzania UŁ, jest odpowiedzią na zdiagnozowane potrzeby przedsiębiorców. Polska jest jednym z głównych kierunków, najchętniej wybieranych jako destynacje outsourcingowe.
Program specjalności tworzą moduły:
1.Analiza i optymalizacja procesów biznesowych (15h wykład/konwersatorium; 10h laboratorium komputerowe)
Warsztaty informatyczne pozwalające studentom na optymalizowanie i śledzenie procesów biznesowych. Dostęp do środowiska będzie możliwy również poza pracownią, do pracy własnej i projektów grupowych.
2.Warsztaty zarządzania usługami IT (gra symulacyjna; konsultacje z praktyki biznesu)
Opracowanie przypadków proponowanych przez partnerów biznesowych oraz ocena przygotowanych rozwiązań przez studentów współpracujących w grupie projektowej. Warsztaty będą wykorzystywały grę symulacyjną (10h), kształtującą umiejętności z zarządzania usługami IT.
Dodatkowo, absolwent będzie posiadał kompetencje z obszaru społeczno-ekonomiczno-prawnego, tj. uwarunkowania prawne, wycena usług IT, ocena efektywności i jakości, komunikacja w zespole.
Aspekt praktyczny kształcenia będzie realizowany poprzez przygotowanie części zadań wspólnie z przedstawicielami biznesu-opracowanie założeń (tematów, metod, sposobu oceny pracy studenta itd.) do projektów, warsztatów.
Warsztat będzie składał się z zajęć symulacyjnych obsługi procesów biznesowych i analiz danych w środowisku pracy systemu informatycznego w organizacji. Warsztaty i laboratoria będą odbywały się w środowisku chmury obliczeniowej pozwalającej na dostęp do wykorzystania w biznesie profesjonalnych systemów informatycznych zarządzania i analizowania danych.
Liczba studentów: 25 (10 Kobiet/15 Mężczyzn)/edycja, (3 edycje)
Kierownik merytoryczny projektu – dr hab. Anna Pamuła prof. nadzw.
Liczba podmiotów wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne (TIK) 1,00
Liczba osób, które podniosły kompetencje w ramach działań uczelni wspartych z EFS 64,00
Liczba osób objętych szkoleniami /doradztwem w zakresie kompetencji cyfrowych 75,00
Liczba osób objętych wsparciem EFS w ramach programów kształcenia o profilu ogólnoakademickim lub praktycznym, dostosowanych do potrzeb gospodarki,
rynku pracy i społeczeństwa 75,00
Odsetek objętych wsparciem EFS absolwentów uczelni, którzy kontynuowali kształcenie lub podjęli zatrudnienie w ciągu 6 m-cy od zakończenia kształcenia 30,00
Big Data i technologie informatyczne w biznesie
Moduł Programów Kształcenia-Dostosowanie i realizacja programów kształcenia do potrzeb społeczno-gospodarczych na poziomie krajowym i regionalnym, ukierunkowanych na wyposażanie studentów w praktyczne umiejętności.
Celem kierunku „Big Data” jest kształcenie specjalistów dla potrzeb różnych organizacji (biznes,administracja, edukacja, służba zdrowia) związanych z informatyką ekonomiczną i analizą danych pobieranych z różnych źródeł, np. wewnętrznych systemów informatycznych zarządzania, internetowych baz danych czy mediów społecznościowych. Narzędzia Big Data mogą być stosowane z korzyścią zarówno dla organizacji, jak i dla różnych grup interesariuszy, pomagają przedsiębiorstwom lepiej poznać własne otoczenie i konsumentów.
„Big Data” oferuje unikalne połączenie wiedzy z zakresu funkcjonowania organizacji, zarządzania nią i podejmowania decyzji z wykorzystaniem technologii informatycznych. Łączy interdyscyplinarną wiedzę jak i praktyczne doświadczenie w zakresie wykorzystania metod i narzędzi zarządzania, elementów matematyki i statystyki, jak również informatyki ekonom. w procesach poszukiwania informacji dla podejmowania decyzji i marketingu.
Moduł praktyczny- warsztaty, zajęcia projektowe składa się z następujących bloków
1.Symulacja procesów biznesowych
Warsztaty pozwalające studentom na symulację procesów biznesowych organizacji i interaktywną pracę; Przykłady procesów zostaną przygotowane z praktykami z biznesu. Forma zajęć: wykład/konwersatorium (10h) i laboratorium komp.(25h). Dostęp do środowiska będzie możliwy również poza pracownią, do pracy własnej i projektów grupowych.
2.Aplikacje biznesowe i usługi IT
Zajęcia z wykorzystaniem bazy edukacyjnej systemu klasy ERP do zarządzania zasobami przedsiębiorstwa.
3.Business Intelligence
Warsztaty w laboratorium inform. pozwalające studentom na przeprowadzanie analiz dużych zbiorów danych z wykorzystaniem nowych technologi masowego przetwarzania w pamięci operacyjnej; student nabędzie umie.pozyskiwania danych, analizowania tych niezbędnych w planowaniu i nadzorowaniu działalności organizacji. Forma zajęć: laboratorium komputerowe (20h). Dostęp do środowiska będzie możliwy poza pracownią, do pracy własnej i projektów grupowych.
Liczba studentów: 30 (15 Kobiet/15 Mężczyzn)
Kierownik merytoryczny projektu – dr hab. Anna Pamuła prof. nadzw.
Liczba osób objętych szkoleniami /doradztwem w zakresie kompetencji cyfrowych 90,00
Odsetek objętych wsparciem EFS absolwentów uczelni, którzy kontynuowali kształcenie lub podjęli zatrudnienie w ciagu 6 m-cy od zakończenia kształcenia 30,00
Liczba osób objętych wsparciem EFS w ramach programów kształcenia o profilu ogólnoakademickim lub praktycznym, dostosowanych do potrzeb gospodarki, rynku pracy i społeczeństwa 90,00
Liczba osób, które podniosły kompetencje w ramach działań uczelni wspartych z EFS 76,00
Liczba podmiotów wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne (TIK) 1,00
Biologia kryminalistyczna – nowy kierunek studiów stacjonarnych I stopnia na Wydziale Biologii i Ochrony Środowiska UŁ
Moduł Programów Kształcenia-Wsparcie realizacji studiów o profilu praktycznym, kształcących równocześnie praktyczne umiejętności zawodowe i kompetencje miękkie studentów, dzięki uwzględnieniu m.in. programów stażowych powiązanych z programem kształcenia.
Kierunek Biologia Kryminalistyczna będzie nowym kierunkiem na Wydziale Biologii i Ochrony Środowiska jednym z pierwszych tego typu w kraju i jedynym w centralnej Polsce. Treści programowe kierowane są do osób planujących pracę w policji i wymiarze sprawiedliwości. Intensywny rozwój technik kryminalistycznych opartych na antropologii, entomologii, biochemii i biologii molekularnej spowodował wzrost zapotrzebowania na wysoce wykwalifikowanych absolwentów kierunków biologicznych. Przygotowanie programu będzie poprzedzone szerokimi konsultacjami z przedstawicielami m.in. Komendy Głównej Policji, KS Policji, Wyż.Szkoły Policji w Szczytnie, Centrum Szkolenia Policji w Legionowie oraz w Centralnego Laboratorium Kryminalistycznego Policji.
Pozwoli to na ostateczne zdefiniowanie kwalifikacji jakie powinien posiadać absolwent Kierunku.
Łącznie ECTS w trakcie studiów: 181(w tym zaj. praktyczne: 95ECTS).
Elementy programu objęte projektem: warsztaty o charakterze edukacyjno-praktycznym, dzięki którym zostaną przekazane wiadomości i umiejętności niedostępne dotychczas dla stud. kierunków cywilnych; zajęcia specjalistyczne z ekspertami zewn. z Policji, Prokuratury oraz Sił Zbrojnych RP; szkolenia z obsługi aparatury analitycznej dedykowanej do użytku w policyjnych laboratoriach kryminalistycznych; dwutygodniowe warsztaty praktyczne w WSP w Szczytnie oparte na podstaw. kursie szkoleniowym dla techników kryminalistycznych umożliwiające studentom zaznajomienie się z zas. pracy oraz działania Policji podczas zabezpieczania i zbierania dowodów kryminalistycznych w miejscu zdarzenia; szkolenie z zakresu przeciwdziałania korupcji, zg. z zapisami Rządowego programu przeciwdziałania korupcji, który formułuje wytyczne dla instytucji oraz organizacji narażonych na wystąpienie zjawisk korupcyjnych; zajęcia te pozwolą studentom na nabycie umiejętności, zasad oraz świadomości, dzięki którym będą mogli kierować się nieskazitelną postawą w czasie swojej kariery zawodowej.
Czas trwania kierunku: 3 lata 1.10.19-30.9.22, 45 studentów (25 Kobiet i 20 Mężczyzn)
Kierownik merytoryczny projektu – dr hab. Marek Wieczorek.
Liczba osób, które podniosły kompetencje w ramach działań uczelni wspartych z EFS – 37,00
Odsetek objętych wsparciem EFS absolwentów uczelni, którzy kontynuowali kształcenie lub podjęli zatrudnienie w ciągu 6 m-cy od zakończenia kształcenia – 30,00
Liczba osób objętych wsparciem EFS w ramach programów kształcenia o profilu ogólnoakademickim lub praktycznym, dostosowanych do potrzeb gospodarki, rynku pracy i społeczeństwa – 45,00
Regional integration in the Global Context
Moduł Programów Kształcenia-Realizacja programów kształcenia w jęz. obcych, skierowanych zarówno do studentów z Polski jak i do cudzoziemców,
Regional integration in the Global Context jest uzupełnieniem oferty kształcenia Wydziału Prawa i Administracji UŁ w języku angielskim. Celem kierunku (II stopnia) jest wykształcenie wysokiej klasy specjalistów z zakresu prawa międzynarodowego i procesów integracyjnych w ujęciu globalnym i regionalnym przy włączeniu różnych grup interesariuszy (zgodnie z koncepcją multilevel governance) dysponujących merytoryczną wiedzą oraz praktycznymi umiejętnościami. Studenci przygotowywani będą do pracy w organach administracji publicznej, instytucjach międzynarodowych i organizacjach pozarządowych.
Kierunek będzie miał charakter nowatorski i interdyscyplinarny, wykorzystujący nowe elementy kształcenia, w tym m.in.:
1. mentoring– w oparciu o koncepcję law without walls, wykorzystującą metody pracy w niewielkich grupach studenckich przy wsparciu merytorycznym 2 opiekunów (1 akademicki + 1 nieakademicki)
2. based-learning-dzięki zastosowanej metodzie mentoringu, studenci będą poznawać wybrane aspekty problemów występujących w ujęciu globalnym czy regionalnym a następnie będą opracowywać rekomendacje prawnych rozwiązań
3. blended learning-wybrane przedmioty oferowanego kierunku studiów zostaną przygotowane w formie nauczania mieszanego, tj. wykorzystującego kształcenie on-line. Na platformie UŁ zostaną przygotowane kursy e-learningowe zawierające materiały dodatkowe, casy, testy, filmy itp. które nie są stosowane w procesie dydaktycznym na Wydziale Prawa i Administracji
Studenci zostaną również włączeni w prowadzenie badań naukowych w ramach zajęć seminaryjnych i modułów wybieralnych, poprzez współpracę w realizacji tematów badawczych w jednostkach Wydziału Prawa i Administracji UŁ (również w wymiarze międzynarodowym), a także realizację własnych badań w ramach przygotowywania prac magisterskich. Utworzenie proponowanego kierunku otworzy nowe możliwości współpracy z partnerami zagranicznymi.
Profil absolwenta kierunku
Dzięki wszechstronnej formule studiów absolwent kierunku będzie się wykazywał wiedzą dotyczącą prawa międzynarodowego, w tym międzynarodowego prawa instytucjonalnego, prawnych uregulowań procesów integracyjnych w różnych dziedzinach jak prawa człowieka, ochrona środowiska, handel międzynarodowy, roli i pozycji prawnej podmiotów niepaństwowych w procesach globalizacyjnych itp. Absolwent zdobędzie również umiejętności w zakresie analizy aktów prawnych, praktyki i orzecznictwa międzynarodowych organów rozstrzygania sporów, przygotowywania opracowań prawnych w zakresie problemów prawnych o charakterze międzynarodowym (w tym rekomendacji zawierających praktyczne możliwości proceduralne rozwiązywania problemów na drodze prawnej-arbitraż międzynarodowy) oraz umiejętnością pracy w międzynarodowych zespołach.
Czas trwania nowego kierunku: 2 lata (II stopnia), 25 (15 Mężczyzn/10 Kobiet ) studentów, 3 visiting professors, 30 godzin zajęć stacjonarnych,on-line oraz videokonferencje.
Kierownik merytoryczny projektu – dr Izabela Skomerska-Muchowska.
Liczba wykładowców z zagranicy prowadzących moduł kształcenia – 4,00
Liczba osób, które podniosły kompetencje w ramach działań uczelni wspartych z EFS– 17,00
Odsetek objętych wsparciem EFS absolwentów uczelni, którzy kontynuowali kształcenie lub podjęli zatrudnienie w ciągu 6 m-cy od zakończenia kształcenia – 30,00
Liczba osób objętych wsparciem EFS w ramach programów kształcenia o profilu ogólnoakademickim lub praktycznym, dostosowanych do potrzeb gospodarki, rynku pracy i społeczeństwa – 25,00
Ponadstandardowe i aktywne formy nauczania przedmiotów ekonomicznych dla kierunku Gospodarka Przestrzenna I stopnia na Wydziale Ekonomiczno-Socjologicznym UŁ
Moduł Programów Kształcenia-Dostosowanie i realizacja programów kształcenia do potrzeb społeczno-gospodarczych na poziomie krajowym i regionalnym, ukierunkowanych na wyposażanie studentów w praktyczne umiejętności.
Zadanie obejmuje modernizację i uzupełnienie kierunku Gospodarka Przestrzenna dla studentów II roku studiów stacjonarnych z naboru z X 2017. Kierunek koncentruje się na badaniu wzajemnych zależności między społeczeństwem (człowiekiem), gospodarką i przestrzenią. Umożliwia łączenie wiedzy teoretycznej z umiejętnościami praktycznymi poprzez uczestnictwo w ćwiczeniach terenowych i praktykach zawodowych. Głównym celem kierunku jest dostarczanie gospodarce specjalistów o szerokiej, interdyscyplinarnej wiedzy (ekonomicznej, przyrodniczej, społecznej, technicznej) z zakresu przestrzennej organizacji rozwoju społecznego i gospodarczego.
Wprowadzone zmiany polegają na szerokim wykorzystaniu w zajęciach narzędzi ICT i najnowszych technologii stosowanych w biznesie, w gospodarce przestrzennej i w badaniach społecznych. Wprowadzenie nowych zajęć będzie poprzedzone konsultacjami z ekspertami zewnętrznymi, przedstawicielami samorządu terytorialnego i pracodawcami w celu dostosowania kierunku do potrzeb społeczno-gospodarczych na poziomie krajowym i regionalnym.
Projekt obejmuje: warsztaty narzędziowe prowadzone przez doświadczonych wykładowców UŁ:
Czas trwania kierunku: 3 lata; w projekcie:IV-VI semestr, 83 osoby (50 Kobiet, 33 Mężczyzn)
Kierownik merytoryczny projektu – dr Iwona Kukulak-Dolata.
Liczba osób, które podniosły kompetencje w ramach działań uczelni wspartych z EFS – 71,00
Liczba osób objętych wsparciem EFS w ramach programów kształcenia o profilu ogólnoakademickim lub praktycznym, dostosowanych do potrzeb gospodarki, rynku pracy i społeczeństwa – 83,00
Odsetek objętych wsparciem EFS absolwentów uczelni, którzy kontynuowali kształcenie lub podjęli zatrudnienie w ciągu 6 m-cy od zakończenia kształcenia – 30,00
Bezpieczeństwo Narodowe – uzupełnienie programu studiów stacjonarnych I stopnia na Wydziale Studiów Międzynarodowych i Politologicznych UŁ
Moduł Programów Kształcenia-Wsparcie realizacji studiów o profilu praktycznym, kształcących równocześnie praktyczne umiejętności zawodowe i kompetencje miękkie studentów, dzięki uwzględnieniu m.in. programów stażowych powiązanych z programem kształcenia.
Projekt obejmuje modyfikację i uzupełnienie kierunku Bezpieczeństwo Narodowe. Kierunek koncentruje się na aspektach praktycznych w kontekście szeroko rozumianych nauk społecznych, humanistycznych i prawnych. Student zapoznaje się z najnowszą historią polityczną, poprzez którą ukazywane są najważniejsze kategorie związane z funkcjonowaniem państwa i społeczeństwa we współczesnym świecie, szeroko rozumianym pojęciem bezpieczeństwa w kontekście ekonomicznym, politycznym, ekologicznym, militarnym, informatycznym i kulturowym.
Łącznie ECTS w trakcie studiów: 181 (w tym zajęcia praktyczne: 92 ECTS).
Z badań na potrzeby uruchom. kierunku (2016/17) wynika, iż pracodawcy oczekują od absolwentów specyficznych kompetencji wykraczających poza wymagania minimum programowego, tj. m.in.:
Program podstawowy zawiera podstawy technik samoobrony, strzelectwa i ratownictwa medycznego, jednak opinie pracodawców sugerują konieczność zwiększenia ich wymiaru. Z powodu kosztochłonności tych zajęć jest to możliwe wyłącznie w oparciu o finansowanie zewnętrzne.
Projekt obejmuje:
Czas trwania kierunku: 3 lata, 50 osób (26 Kobiet/ 24 Mężczyzn), semestr II-V, 2 edycje.
Kierownik merytoryczny projektu – dr hab. Jacek Reginia-Zacharski prof. nadzw.
Liczba osób, które podniosły kompetencje w ramach działań uczelni wspartych z EFS – 85
Liczba wykładowców z zagranicy prowadzących moduł kształcenia – 2
Odsetek objętych wsparciem EFS absolwentów uczelni, którzy kontynuowali kształcenie lub podjęli zatrudnienie w ciągu 6 m-cy od zakończenia kształcenia – 30
Liczba osób objętych wsparciem EFS w ramach programów kształcenia o profilu ogólnoakademickim lub praktycznym, dostosowanych do potrzeb gospodarki, rynku pracy i społeczeństwa – 100
Międzynarodowe Studia Kulturowe – uzupełnienie programu studiów stacjonarnych I stopnia o profilu praktycznym na Wydziale Studiów Międzynarodowych i Politologicznych UŁ
Moduł Programów Kształcenia-Wsparcie realizacji studiów o profilu praktycznym, kształcących równocześnie praktyczne umiejętności zawodowe i kompetencje miękkie studentów, dzięki uwzględnieniu m.in. programów stażowych powiązanych z programem kształcenia.
Zadanie dotyczące uzupełnienia zatwierdzonego przez Senat UŁ nowego programu (pierwszy nabór X 2018) dla kierunku Międzynarodowe Studia Kulturowe (łącznie 181 ECTS, w tym zajęcia praktyczne 96 ECTS )Międzynarodowe Studia Kulturowe zawiera treści z zakresu nauk o kulturze, nauk społecznych, historycznych i prawno-ekonomicznych. Absolwenci kierunku znajdują zatrudnienie w muzeach, teatrach, instytucjach rządowych, mediach i w innych jednostkach związanych z upowszechnieniem kultury. Uczestnicy projektu nabędą umiejętności dotyczące analizy zjawisk kulturowych w wymiarze lokalnym i globalnym, poprawnego formułowania wniosków, umiejętności organizacyjnych i komunikacyjnych, z wykorzystaniem różnych kanałów i technik. Zadanie zostanie zrealizowane we współpracy z wiodącymi placówkami kultury w Łodzi o szerokich, międzynarodowych kontaktach, realizującymi wielomilionowe projekty i kształtującymi współczesną tożsamość miasta.
Projekt obejmuje:
Czas trwania kierunku: 3 lata, 50 osób (43 Kobiety i 7 Mężczyzn)
Kierownik merytoryczny projektu – dr hab. Agnieszka Kisztelińska – Węgrzyńska.
Liczba osób, które podniosły kompetencje w ramach działań uczelni wspartych z EFS – 41
Odsetek objętych wsparciem EFS absolwentów uczelni, którzy kontynuowali kształcenie lub podjęli zatrudnienie w ciągu 6 m-cy od zakończenia kształcenia – 30
Liczba osób objętych wsparciem EFS w ramach programów kształcenia o profilu ogólnoakademickim lub praktycznym, dostosowanych do potrzeb gospodarki, rynku pracy i społeczeństwa – 50
Międzynarodowe oblicze nauk o polityce – uzupełnienie programu studiów doktoranckich na Wydziale Studiów Międzynarodowych i Politologicznych
Moduł Programów Doktoranckich-Programy studiów doktoranckich realizowane przez podstawowe jednostki organizacyjne uczelni wspólnie z innymi jednostkami naukowymi
Międzynarodowe oblicze nauk o polityce to modernizacja i uzupełnienie trwającego od X 2017 programu studiów doktoranckich. Program realizowany wspólnie z Universitatea Babe Boylai w Kluż Napoka oraz CNSAS Bukareszt (Centrum Studiów nad Archiwami Securitate), Fundacją im. Kazimierza Pułaskiego, Ambasadą RP w Bukareszcie, Ambasadą RP w Pradze; Urzędem Województwa Łódzkiego; UM Łodzi; redakcjami: Polska Zbrojna, Stosunki Międzynarodowe.
Program studiów doktoranckich został opracowany w oparciu o rezultaty projektu Opracowanie programów studiów doktoranckich o zróżnicowanych profilach (KD26) (strategie internacjonalizacji, włącz. wykładowców/ekspertów z zagranicy, staże naukowe, udział w konferencjach międzynarodowych, udział podmiotów zewnętrznych, umiejętność posługiwanie się językiem obcym w stopniu umożliwiającym uczestnictwo w międzynarodowym środowisku naukowym, tworzenie szkół letnich; kształtowanie kompetencji miękkich).
Program studiów doktoranckich został opracowany w oparciu o wnioski wypracowane w ramach Inicjatywy Salzburg II, opublikowanych w 2010 r. oraz „Zasad innowacyjnego szkolenia doktorantów” opracowanych przez ERA Steering group i rekomendowanych w Konkluzjach Rady Unii Europejskiej dotyczących modernizacji szkolnictwa wyższego z 28 i 29 listopada 2011 r. Treść wypracowanych programów studiów doktoranckich jest zgodna z Europejską Kartą Naukowca (KD27) Projekt obejmuje: kurs Academic English z elementem wystąpień konferencyjnych, edycji publikacji naukowych i pisania recenzji; cykl wykładów prowadzonych przez ekspertów zagranicznych z instytucji będących odpowiednikami IPN; cykl wykładów prowadzonych przez ekspertów z zakresu dyplomacji związanych z Fundacją im. K. Pułaskiego oraz pracowników służby dyplomatycznej Polski i Rumunii; 1-tyg. staż w placówkach zagranicznych RP; działania te mają na celu przygotowanie uczestników do staży w placówkach zagranicznych oraz zapoznanie się z różnymi aspektami pracy na misjach dyplomatycznych; warsztaty dziennikarskie we współpracy z dziennikarzami praktykami, które umożliwią doktorantom zapoznanie się ze specyfiką pracy różnych redakcji, szczególnie w kwestii edycji danych o charakterze politycznym, zapoznanie z metodami pracy dziennikarskiej umożliwią doktorantom pozyskanie dodatkowych kompetencji związanych z pozyskiwaniem i obróbką danych niezbędnych w procesie pisania rozprawy doktorskiej; warsztaty pracy w zespole, które pomogą uczestnikom nabyć praktyczne umiejętności z zakresu efektywnej komunikacji oraz asertywnego zachowania, docierając do poziomu wspólnych interesów; wykład opracowany we współpracy z przedstawicielami lokalnych organizacji społecznych i politycznych oraz Urzędu Marszałkowskiego i Województwa przybliżający doktorantom niuanse polityk lokalnych; realizacja szkoły letniej w ośrodku UŁ w Spale-umożliwi doktorantom zapoznanie się z najnowszymi ustaleniami metodologicznymi i badawczymi obecnymi w naukach o polityce, w trakcie wykłady specjalistów zagranicznych z udziałem instytucji współpracujących; udział doktorantów w konferencjach międzynarodowych oraz zaangażowanie promotorów pomocniczych spoza UŁ.
Czas trwania studiów: 4 lata, 20 osób (10 Kobiet i 10 Mężczyzn).
Kierownik merytoryczny projektu – dr hab. Andrzej Dubicki – prof. nadzw. UŁ
Liczba absolwentów programów studiów doktoranckich dofinansowanych ze środków EFS – 20
Szanowni Państwo, zachęcamy do zapoznania się z Regulaminem Uczestnictwa dla Zadania 10 i Zadania 11 projektu „Doskonałość Naukowa Kluczem do Doskonałości Kształcenia”.
Kompetencje dydaktyczne kadr uczelni
Jednym z zadań stojących przed UŁ jest stałe podnoszenie kompetencji kadry naukowo-dydaktycznej uczelni. Realizacja pakietu szkoleń opracowanego przez Uczelniany Zespół ds. Nowych Metod Kształcenia oraz pracowników Wydziału Nauk o Wychowaniu, przyczyni się do zdobycia i rozwijania przez kadrę akademicką UŁ niezbędnych jej kompetencji (dydaktycznych i informatycznych), ale będzie także wsparciem koniecznych zmian organizacyjnych w systemie UŁ, zakładających rozszerzenie programów szkoleniowych skierowanych do swoich pracowników naukowo-dydaktycznych (ściśle związanych z kierunkami zmian w szkolnictwie wyższym wskazywanymi w m.in. projektach Ustawy 2.0). Istnieje ścisła relacja między strategią i misją UŁ a polityką kadrową: celem UŁ jest długotrwałe i profesjonalne wsparcie kadry naukowo-dydktycznej uczelni, by poprzez przyrost jej umiejętności rozwijały się nie tylko badania naukowe ale także dydaktyka, której efektem będzie wysoka jakość kształcenia studentów. Ścieżki kariery i rozwój kadry akademickiej (podobnie jak w propozycjach do ustawy 2.0) powinny stać się jednym z priorytetów UŁ, mającym swoje odzwierciedlenie m.in. w Strategii rozwoju UŁ (Zał. do uchwały nr 112 Senatu UŁ z dn. 22.05.2017).
Każde ze szkoleń prowadzone będzie w formie warsztatów w 15-osobowych grupach, co podniesie efektywność i jakość kształcenia nauczycieli akademickich Dodatkowo pracownicy wsparci będą coachingiem oraz uczestnictwem w webinariach prowadzonych przez prowadzących warsztaty. W ramach zdania planowane są szkolenia (l.edycji):
Zdobyte przez kadrę kompetencje zostaną wykorzystane w ramach prowadzonych zajęć ze studentami przez co najmniej jeden semestr (KD28)
Liczba uczestników: 207 (123 Kobiet, 84 Mężczyzn)
Kierownik merytoryczny projektu – Dr Anna Gutowska-Ciołek
Liczba osób objętych szkoleniami /doradztwem w zakresie kompetencji cyfrowych – 207,00
Liczba osób, które podniosły kompetencje w ramach działań uczelni wspartych z EFS – 207,00
Liczba pracowników kadry dydaktycznej objętych wsparciem EFS w zakresie procesu kształcenia – 207,00
Szanowni Państwo, zachęcamy do zapoznania się z Regulaminem Uczestnictwa dla Zadania 10 i Zadania 11 projektu „Doskonałość Naukowa Kluczem do Doskonałości Kształcenia”.
Kompetencje zarządcze kadr kierowniczych i administracyjnych
W ramach zadania zrealizowane zostaną szkolenia dotyczące kształcenia następujących kompetencji: (l.edycji)
Dodatkowym atutem jest wsparcie kadry indywidualnym coachingiem w trakcie trwania roku akademickiego.
Program zaplanowanych szkoleń wynika ze zdiagnozowanych potrzeb pracowników UŁ (na podstawie badań władz UŁ) i uwzględnia wymogi codziennej pracy w UŁ. Kierowanie szkoleń w ok 75% do kobiet stanowi odpowiedź na zdiagnozowane w 3.2 bariery równościowe.
Liczba uczestników: 138 (103 Kobiety, 35 Mężczyzn)
Kierownik merytoryczny projektu – Dr Agnieszka Wierzbicka
Informatyczne narzędzia zarządzania i udostępniania informacji o szkolnictwie wyższym oraz tworzenie otwartych zasobów edukacyjnych
Proces zarządzania uczelnią zostanie umocniony poprzez dostosowanie dotychczas istniejących informatycznych narzędzi zarządzania uczelnią oraz wprowadzenie nowych rozwiązań mających na celu ułatwienie w dostępie do informacji w szkolnictwie wyższym, tj. Zintegrowaną Platforma Zarządzania Wiedzą i Rozwojem Potencjału Naukowego, składającą się z modułów:
Jej stworzenie wymaga powołania zespołu ds. deponowania treści naukowych UŁ, który składać się będzie z koordynatora i specjalisty elektronicznego deponowania i upowszechniania treści naukowych i dydaktycznych Wydawnictwa UŁ. Utworzenie zespołu podyktowane jest realizacją polityki otwierania zasobów naukowych finansowanych ze środków publicznych dla wszystkich uczestników procesu wymiany informacji naukowej. Do zadań zespołu należeć będzie szybkie rozbudowanie zasobów repozytorium uczelnianego o publikacje z lat 2013-2017, pozostających tylko w stacjonarnym dostępie bibliotecznym lub zamkniętym, ograniczonym czasowo, płatnym obiegu elektronicznym publikacji.
Pozwoli ona na zintegrowanie danych o osiągnięciach naukowych w jednym miejscu i połączenie ich z materiałami źródłowymi tj. publikacje, dokumenty projektowe itp. pochodzącymi częściowo z bazy POLON oraz POBN. Kompletne profile pracowników naukowych pozwolą kadrze zarządczej bieżąco analizować rozwój potencjału zasobów wiedzy, umożliwią wskazanie obszarów, które w znaczący sposób wpłyną na pozycję konkurencyjną uczelni. Moduł zostanie wzbogacony o komponent dotyczący sprawozdawczości, prognoz ewaluacji MNiSW, raportów i analiz.
Jej zadaniem będzie gromadzenie materiałów źródłowych dotyczących osiągnięć naukowych, tworzenie repozytorium osiągnięć i prac oryginalnych, zapewnienie przejrzystej komunikacji wewnątrz i poza uczelnią.
Nowa, spójna strona internetowa uczelni wraz z komplementarnymi stronami internetowymi poszczególnych wydziałów i jednostek organizacyjnych pozwoli na ujednolicenie struktury narzędzia, a w konsekwencji na lepszy monitoring działalności UŁ i ułatwi proces pozyskiwania informacji. Zintegrowany mechanizm ujednoliconych stron pracowników pozwoli na publikowanie uporządkowanych treści, materiałów i informacji. Kompletne profile pracowników pozwolą studentom na wybór najlepszych dla ich specjalizacji opiekunów naukowych. Dla studentów,
osób współpracujących, planujących współpracę z UŁ stworzone zostaną sylabusy poszczególnych kursów w połączeniu z zasobami wiedzy uczelni dedykowanymi lub przydatnymi dla danego kursu (informacje nt. dorobku naukowego, komercjalizacji itp.).
Postulat umiędzynarodowienia działalności szkół wyższych będzie wsparty poprzez działalność systemu. Umożliwi on kompleksową obsługę rekrutacji kandydatów z zagranicy na studia odpłatne, obejmując załączanie przez nich niezbędnych dokumentów, ocenę aplikacji, sporządzanie raportów i statystyk z rekrutacji.
Kierownik merytoryczny projektu – mgr Barbara Łukomska
Wspieranie świadczenia wysokiej jakości usług przez ABK działające w strukturze UŁ, wspomagające studentów w rozpoczęciu aktywności zawodowej na rynku pracy oraz wsparcie wykorzystania informacji z rynku pracy (wyniki uczelnianego monitoringu karier zawodowych absolwentów, prognoz zatrudnienia, badania wśród pracodawców w regionie) do projektowania kształcenia dopasowanego do potrzeb otoczenia społeczno-gospodarczego w regionie.
Strona internetowa:
http://biurokarier.uni.lodz.pl/doskonalosc/
W projekcie przewidziano zatrudnienie jednego doradcy zawodowego na pełen etat.
W ramach dofinansowania przewidziano działania, których elementem będzie współpraca BK z instytucjami rynku pracy oraz równolegle z organizacjami pozarządowymi lub organizacjami pracodawców. Uczelnia uzyska wiedzę o zawodowych losach absolwentów będących uczestnikami projektu w ciągu 12 miesięcy po zakończeniu przez nich kształcenia.
Planowana liczba zindywidualizowanych porad zawodowych udzielonych studentom – wartość docelowa: 680 os. studentów studiów stacjonarnych (454 Kobiet/226 Mężczyzn) – tj. o ponad 20%w stosunku do ostatnich 4 lat. Liczba udzielonych studentowm usług w zakresie poradnictwa zawodowego w UŁ: 2013 r-15 osób, 2014 r. 80 osób, 2015 r. 120 osób, 2016 r. 140 osób (struktura płci zbieżna ze strukturą płci na UŁ).
Wsparciem objęci będą studenci, którym do zakończeniu kształcenia pozostają maksymalnie 4 semestry, a zakres usług przewidziany do realizacji będzie dostępny dla studentów przez okres równy okresowi realizacji projektu.
Kierownik merytoryczny projektu – dr Dariusz Koperczak
Odsetek objętych wsparciem EFS absolwentów uczelni, którzy kontynuowali kształcenie lub podjęli zatrudnienie w ciągu 6 m-cy od zakończenia kształcenia – 30,00
Liczba osób objętych usługami instytucji wspomagających studentów w rozpoczęciu aktywności zawodowej na rynku pracy – 680,00
Liczba podmiotów wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne (TIK) – 1,00
Liczba osób, które podniosły kompetencje w ramach działań uczelni wspartych z EFS – 1,00